SANTO
TOMAS AKINOKOA
Santo Tomas istoriaren Mendebaldeko
pentsamendu sistema filosofiko betetakoenekoa sortu zuen; katedral gótico bat
bezala, bere arkitetura dotore eta arrazionalarekin, zeruraino lirainatuta,
kontzeptu bakoitza bere lekuan dago, beste gauzekin bat etortzen dira.
Aristotelesen
jarraitzailea, Santo Tomas doctrina Kristauarekin bateragarri izatea lortzen
du, horregatik erdi aroko eta modernoko kristau kultura guztian arrakasta izan
zuen. Arrazoiaren eta ariketaren eta fedearen eta bere praktikan oreka lortzen
zuen; bere esfortzu filosofikoaren motorea beti berarekin zegoen esperientzia
erlijiosoa zen.
Bere garrantziagatik eta eraginetik filosofiaren istorian, Santo Tomas
muzio filosofoa zen nor ausartzen zen erradikalizatutako munduan pentsatzen
zuena.
SAN
FRANCISCO DE ASIS
San Frantzisko Asiskoa (Asis, Italia, 1182ko uztailaren 5a - 1226ko urriaren 3a) italiar erlijioso katolikoa zen,
Anaia Txikien Ordenaren sortzailea (frantziskotarrak),
otoitza, txirotasuna, ebanjelizazioa eta Kreazioaren babesa aldarrikatzen
zituena. Gregorio IX.a aita santuak santutu zuen 1228an. Liturgia egutegi
katolikoan urriaren 4ean ospatzen da bere eguna.
Merkatari aberats baten semea zen. 1206an familiarekiko
harremanak hautsi eta bakardadean bizitzeko erretiratu zen. Geroago, herriz
herri predikatzen hasi zen. Jarraitzaile asko bildu zitzaizkion (1208-1209) eta anaidi bat
antolatu zuen. 1210ean Inozentzio III.ak anaidi
hura hitzez onartu zuen. Berak idatzi zuenCantico di Frate sole (1224, Eguzki anaiaren
kanta), Italiako literaturako lehen poema handia (unbrieraz idatzia). Bere
bizitzako pasarteak, egiazkoak eta
asmatuak, Fioretti (Loretxoak, Krispin Beobidek euskarara
itzuliak) liburuan bildu ziren XIV. mendean.
Beti Elizaren altzoan, bere lanean ( Santo Domingok domingotarren fundatutakoen
Komunitateak parte ziren dei aginduen mendikatuetan )
iraultza handi bat gain hartu zuen kristau munduan; baina beti jaunartze
katolikoan; honek ez zen San Frantziskoaren
mezua ezinezkoa zela ulertzea . Argi eta garbi erakusten duten testimonio asko ditugu nola esaten
dutela San Frantziskoren irudia bizitasuna berpizten zuela Eliza Katolikoan; lehen esan dugun
moduan, XIII. mendearen hasieran San
Frantziskok ez zegoen bere momentu hoberenean.
No hay comentarios:
Publicar un comentario