ARTE BARROKOA
Barroko izena “barrueco”
hitz portugaldarratik dator eta esan nahi du “perla irregularra”. Erabili zen
XIX. mendean eta pentsatzen zuten Errenazimenduaren luzapena zela. Kronologikoki
XVI.mendearen bukaeran hasten da eta arte Rococorekin bukatzen da.
Geografikoki mendebaldeko
Europan hasi zen eta handik zabaldu zen Hegoameriketara eta Europa osora.
Apurketa erlijiosoa,
Erreforma protestanteak eragin da, eta Kontrarreforma katolikoa
Monarkia absolutuen
ezarpena.
Bi estamentuek, erlijiosoak
eta politikoak, boterea zentralizatu nahi zuten eta herrian eragina izan zuten,
horretarako artea erabili zuten: honek funtzio propagandistikoa bete zuen,
erregearen edo Aita Santuaren boterea eta prestigioa azaldu zuen.
Nazio protestanteetan
burgesia izan zen klaserik inportanteena eta bere ideologia eta bizimodua
artelanetan agertu zen.
Barrokoa mugimenduaren
artea da: eskulturan, tentsio dramatikoarena; pinturan, airetiko perspektiba
lorpenarena; eta, arkitekturan, urbanismo eszenografikoarena hirien antolamenduan.
1.- ARKITEKTURA BARROKOA EZAUGARRIAK
- Barrokoan edertasuna ez datza eraikuntzaren harmonian mugimenduan baizik. Horrexegatik badirudi eraikuntzaren formak txitean-pitean aldatzen direla
- Errenazimenduaren eskema sinpleak eta oinarrizkoak baztertzen dira eta beste batzuk, konplexuagoak, bilatzen dira. Horrexegatik oinplano eliptikoak eta obalatuak agertuko dira edo traza geometriko korapilatsuetan oinarritzen direnak.
- Lerro zuzenak eta gainazal lauak baztertzen dira eta lerro makurrak, nahasiak eta gainazal ondulatuak agertuko dira
- Arkitekturan, arterik estatikoenean, mugimenduaren ideia sartzen da. Mugimendua ondulantea eraikuntzaren oinplanoetan agertuko da eta den dena ondulatuko da: barrualdeak, fatxadak, zutabe salomonikoak, frontoiak mozten dira, zirkuluaren ordez obaloa erabiltzen da, kiribildurak erabiltzen dira, teilatu-hegal luzeak... masen efektua mugimenduan bilatzen da.
- Argiak berebiziko garrantzia hartuko du: argilunak bilatuko dira eraikuntzaren forma arkitektonikoaren somaketa oztopatzeko. Errenazimenduan oso argi agertzen ziren forma arkitektonikoak. Horretarako argia kontzentratzen da puntu konkretu batzuetan eta beste batzuetan iluntasuna da nagusi: “planismoa” saihesten da eta irtenune handiak egingo dira eta sargune gogorrak. Dekorazio arkitektonikoa erabiliko da gainazalei mugimendua emateko.
- Elementu eta forma arkitektoniko tradizionalak korapilatzen dira efektismoa bilatzeko, horrela mota askotako arkuak agertuko dira, zutabe salomonikoak, estipitea, landarezko motiboak, moztutako frontoiak, non nahasten diren lerro zuzenak eta makurrak, nitxoetan eskulturak agertzen dira, premiagabeko moldurak...
- Barrualdean efektu ezenografikoak eta perspektibak bilatzen dira eta horretarako dekorazio piktoriko ilusionista erabiltzen da, kupula eta gangetan bereziki. Arkitektura zibilean lorategi ederrak eraikiko dira iturri eta urjauziekin.
- Arkitektura barrokoaren eraikuntzarik inportanteenak elizak eta jauregiak izango dira, erret-jauregiak bereziki, monarkia absolutuekin bat datozenak.
- Eraikuntzak eta paisaiak harmonizatzen saiatuko dira, horretarako eraikuntzen ingurukoak urbanizatzen dira, multzo arkitektonikoak eratzen dira eta hiriak birmoldatzen eta planifikatzen dira.
Adibidea; hemen ikus
dezakegu arkitektura barrokoa duen Katedrala: Santiago de Compostela:

2.- ESKULTURA BARROKOA EZAUGARRIAK
Zentzu propagandistiko zuen
eta handik etortzen dira eskultura barrokoak izango dituen bi ezaugarri
nagusienak: efektismoa eta errealismoarekiko hurbiltasuna.
Mugimenduaren desioa
obsesioa izango da artistentzat, horrexegatik konposizioetan eskema
geometrikoak baztertzen dira eta mugimendua eta eszenografia konbinatzen dira:
giza-gorputza agertu ohi da mugimendu espirala egiten. Jantziak nahasten dira,
argilun bortitzak agertzen dira, gainera argiluna sortarazteko naturaltasun
gutxiko gorputz-keinuak erabiltzen dira.
Figurek kanporantz
proiektatzen dituzte mugimendua. Hala ere, eskultura arkitekturaren menpe
egongo da eta pentsatzen da leku konkretu baterako eta testuinguru
arkitektoniko baten menpe egongo da.
Argiak berebiziko
garrantzia izango du, argilunak sortuz. Horrela eskulturak ñabardura piktorikoa
du eta bizirik dagoela edo aldakorra den itxura duela ematen du. Egoera
animikoa isladatzen saiatuko dira eta kalitate ezberdinez landatzen dira.
Erabilitako materiala
brontzea eta marmola izango dira. Egurra Espainian eta Alemanian, batez ere,
erabiliko da.
Gaien arabera, nazio
katolikoetan gai erlijiosoak nagusi izango dira, horrexegatik biluziak ez dira
agertzen eta gai mitologikoak zentzu moralizatzailea izango dute.
Hilobietako eskulturan
hildakoaren bertuteak eta boterea indartzen da eta hildakoa jarrera heroikoan
agertzen da.
Barrokoan urbanismoak
garrantzia lortu zuen eta handik sortuko da hirietarako eskultura bat: plazetan,
iturrietan, lorategietan jarriko dira.
Eskultura mitologikoak ere
garrantzia handi lortuko du.
Adibidea; hemen ikus
dezakegu Eliza baten eskultura bat ¨El éxtasis de Santa Teresa¨, eskultura hau
¨Santa Maria de la Victoria¨
deitutako Elizan dago:

3.- PINTURA BARROKOA EZAUGARRIAK
Pintura Barrokoaren
ezaugarri nagusia errealitatearekiko lotura da: burgesia protestanteari
egunerokoa eta banakakoa interesatuko zaio eta Elizak eta monarkia absolutistek
pinturaren bidez persuasioa bilatuko dute.
Koadroetan bizitza agertzen da eta honekin batera,
zahartzaroa, itxuragabekoa, tristura, mina, itsusia dena... hau Errenazimenduko
idealekin kontrajartzen da: Errenazimenduan Jainkoen mundu mitikoa agertzen
zen, atletak, heroiak... Orain gai berriak agertzen dira: askotan gaia paisaia
da, bodegoiak, natura hilak... Dena den, gai erlijiosoak nagusi dira.
Formalki, pintura
barrokoaren ezaugarriak hauek dira:
-
Kolorea dibujoari nagusitzen zaio:
kolore orbanek formak definitzen dituzte eta itxura optikoa zehazgabekoa da.
-
Etengabeko sakontasuna:
Errenazimendutik aurrera margolariek hirugarren dimentsioa bilatu dute, baina
XV. eta XVI. mendeetan eszena nagusia lehenengo planoan gertatzen zen; XVII.
mendean planoen korrelazioa apurtzen da, mihisea bolumen bat balitz bezala
hartzen da eta, errealitatean bezala, ez da egongo planorik, irudiak
elkarrengandik urruntzen dira forma kontinuaz. Hirugarren dimentsioa lortzeko
erabilitako prozedurak era askotakoak dira: askotan lerro bateragarriak edo
eskortzo sorta bat, edo izugarrizko handitasuna duen lehen termino bat, edo
lehen termino ilun bat, edo argi efektuak...
-
Argia nagusi da:
Barrokoa argiaren artea da eta, ondorioz, itzalak inoiz ere jokatu ez duen
papera jokatuko du, batez ere Barrokoaren hasieran. Errenazimenduan itzala
formaren menpe egongo da eta formaren inguruak hobeto ikusteko balio du; baina
barrokoan formak argiaren menpe egongo dira eta askotan formak deuseztatzen
dira argiaren intentsitate edo ahuleziagatik.
-
Konposizioa asimetrikoa eta
atektonikoa da:
Errenazimenduan tendentzia izan zen mihisearen erdian irudi nagusia
kokatzea eta gero mihisea bi zati antzekotan banatzen zen. Gainera lerro
bertikalak eta horizontalak nagusitzen ziren. Orain desoreka adierazten dena
gogoko dute edo eszena koadroaren mugaz bestaldean jarraitzen dutela adierazten
dute eta konposizioa ez dago koadroaren markoaren lerroen menpe.
-
Mugimendua:
Barrokoa bizitzaren artea da eta bizitza dinamikoa da, aldakorra, horrexegatik
Barrokoa ez da gelditzen forma estatikoetan: turbulentzia gelditasunari
nagusitzen zaio. Lerro diagonalekin dinamismoa lortzen da. Horretaz gain
koadroak eskortzoz, figura ezegonkorraz, uhinduraz... betetzen dira.
Adibide bat; Asam Elizako pintura barroka:


ERRENAZIMENDUA
- Errenazimendua: XV. Eta XVI. Mendeetan Garate zen.
Ezaugarriak:
- gizakiaz arduratzen ziren.
- Antziniako grezia eta erromako cultura eredua hartu zuten.
- Humanistak herria aurkitu nahi zuten egia bilatzeko arrazoia eta experienytzia bideak ziiren.
- Jakinmina. Humanistek denetarik jakin nahi zuten ( medikuntza, artea… )
Garrantsitzuenak:
- Erasmo de Rótterdam eta Tomas Moro izan ziren.
Arte estilo
berri bat izan zen:
- Greziarren eta erromatarren kultura erabilio eta gotikoa alde batera utzi zuten.
- Artearen protagonista gizakia zen eta artistak edertasuna nahi zuten.
Bi garai:
- Quatrocento edo XV: mendea: zentroa florentzia izan zen.
- Cinquecento edo XVI. Mendea: zentroa erroma izan zen.
Artista errenazentistak lanak zinatzen zituzten,
artista asko eskultore, margolari eta arkitektoak izaten ziren.
Elizen arkitekturaren ezaugarriak:
- Elementu klasikoak berreskuratu ziren: grezia etra erromakoak.
- Gizakiari egokitutako proportzioak.
- Ordena eta armonía.
Tinturaren ezaugarriak: ikuspegia, proportzioengatik
edo edertasunagatik ardura eta gaien garantiza.
No hay comentarios:
Publicar un comentario